» toevoegen aan favorieten
   » site map
porsche 914 onderdelen
Home
 
Nieuws
 
Verkoop
 
Service
 
914 Info
 
Evenementen
 
Over Arno
 
Contact
 
Links
    » OVER ARNO
 
  Arno in de media
 
Foto's uit de oude doos
 
Mijn 914/6 (Rijkspolitie)
 
Mijn 914/4 (Black Beauty)
 
Magazijn & showroom
 
. onderdelen magazijn (oud)
 
. showroom (oud)
 
 
Mail deze pagina
naar een vriend!





De aangeboden onderdelen zijn slechts een greep uit het gehele assortiment!

Vraag vrijblijvend naar de overige leverbare delen.

arno wienands porsche 914 914/6 914/6 parts onderdelen www.914parts.nl nieuwe onderdelen gebruikte onderdelen boeken collectors items miniaturen minichamps vopo vwporsche vw volksporsche volks porsche tech tips technische tips porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914
OVER ARNO » MIJN 914/6 » FOTO'S
 
Restauratieproject RIJKSPOLITIE PORSCHE 914/6
Chassisnummer: 914 1 43 0426
Kenteken: 78–85–SX

Beste Arno:

Mijn naam is Piet van D. Ik heb je een paar weken geleden gebeld over de foto’s van de politie Porsches 914 die op je website staan.

Ik ben zelf (nog steeds) werkzaam bij het KLPD (Korps Landelijke Politiediensten) te Driebergen.
Ik ben daar in april 1973 in dienst gekomen als wachtmeester der Rijkspolitie en van april 1973 tot september 1977 was ik surveillant bij de Surveillancegroep Autosnelwegen (SAS), dus de Porsche groep. Van september 1977 tot mei 1981 was ik Porsche rij-instructeur voor nieuwkomende collega’s of herhalingsinstructies voor de reeds aanwezige collega’s.

Ik zag op jouw website o.a. foto’s van de 78-85-SX. Eén van de twee 6-cylinder Porsches die we ooit gehad hebben. Ik heb zelf ongeveer een half jaar met deze auto gereden. Dat moet ergens in de zomer van 1974 geweest zijn. De foto die op je website staat heb ik zelf gemaakt op een parkeerplaats in Limburg. Deze foto heb ik nog altijd in m’n bezit.

Als ik terugdenk aan deze auto, dan staat mij het beste z’n weergaloze wegligging nog helder voor de geest. Met dat ding kon je vierkant de bocht door. Ik herinner mij, dat ik op een mooie zomeravond eens een snelheidstest heb gedaan op Oudenrijn tegen een 911 met een ervaren collega achter het stuur. Ik was de 4 lussen al lang door toen moest de 911 de laatste lus nog nemen...

Ik meen me te herinneren, dat hij ergens in de winter van 1974 / 1975 is gesneuveld door een probleem in de versnellingsbak. Ik zat toen zelf voor een half jaar in de meldkamer, ik was er dus niet bij...

Sommige andere foto’s komen mij ook bekend voor. Op één van de foto’s staat de Porsche 914-4 met kenteken 11-20-MX. Deze foto is gemaakt in de parkeergarage te Driebergen. Ik zit zelf achter het stuur. Deze foto moet gemaakt zijn in voorjaar 1973.

Op één van je foto’s staat de 93-10-JZ met op de voorzijde het nummer 77. Dit kan haast geen 6-cylinder geweest zijn. Daarvan hadden we er maar 2 en dat waren de nummers 12 en 27, dat weet ik zeker. Als ik het zo bekijk is deze foto genomen op de Vlasakkers bij de Prins Bernhardkazerne te Amersfoort tijdens behendigheidsoefeningen. Daar gingen we als instructeurs wekelijks (op vrijdag) naar toe om de surveillanten een stukje extra behendigheid bij te brengen. De grenzen van het mogelijke opzoeken. Het is ook wel eens fout gegaan... Ik kende deze foto zelf niet.

Ook zie ik nog een kleurenfoto met daarop een 914-4, Fiat 124, Alfa 2000 spider en een 911. Van deze Alfa’s hebben we er ooit 6 gehad. Eerst 2 (de nummers 10 en 11) en later nog 4 (nummers 31 tm 34) Op de foto staat de 34 met het kenteken 10-15-XA. Ook met deze auto heb ik nog een half jaar gereden. Deze auto is nog steeds in bezit van een particulier.

Wat betreft de nummering van de auto’s: er werd steeds genummerd van 01 tm 99 en daarna weer begonnen met 01 enz. De nummers stonden voor op de kofferdeksel i.v.m. zichtbaarheid voor collega’s in de Politie vliegtuigen. Via de mobilofoon kon men vanuit de lucht direct de juiste auto roepen. Maar het was ook handig voor onszelf.

Even nog iets over onze werkwijze: De Algemene Verkeersdienst was in mijn tijd gevestigd te Driebergen. Ook hadden we nog een steunpunt in Grathem (Limburg)
Er werd gewerkt met 8 ploegen (surveillance-eenheden genoemd): 6 ploegen te Driebergen en 2 ploegen te Grathem.
Er werd gewerkt in een 2 daags systeem, dwz 2 dagen werken en dan weer 2 dagen vrij. Het waren werkdagen van 12 uur, dus in 2 dagen werkten we 24 uur, waar een normaal mens 3 dagen over doet.
De eerste dag altijd van 11.00 uur tot 23.00 uur. De tweede dag van 07.00 tot 19.00 uur.

We surveilleerden vanuit Driebergen en kregen dan van te voren een planning op van de trajecten die we moesten bezetten. Dat verschilde per dienst en per dag.
Zodoende kwamen we op nagenoeg alle snelwegen in Nederland. Het was dus niet zo, dat een bepaalde auto altijd op het zelfde traject reed.
Indien we naar een ver gelegen traject moesten werd er overnacht op vaste locaties. Meestal Hotels, Motels o.i.d. waar contracten mee waren afgesloten. Voorbeelden zijn overnachtingen te Alkmaar, Hazerswoude, Breda, Grathem, Staphorst etc.
We werken met vaste koppels. Elk koppel had z’n eigen vaste auto. Als ik dus met m’n vaste maat 2 dagen vrij was stond onze auto ook 2 dagen in de garage.

De vaste auto’s waar ik zelf van 1973 – 1977 mee gereden heb zijn:
28: Porsche 911 2,4
20: Porsche 911 2,2
26: Porsche 911 2,2
12: Porsche 914-6 2.0
34: Alfa 2000 Spider
70: Porsche 911 2,4
14: Porsche 911 2,7

We hadden overal verbinding met de meldkamer te Driebergen.

Deze werkwijze bestaat al geruime tijd niet meer. Porsches zijn verdwenen, 2-daags systeem is verdwenen.

Zelf zit ik al geruime tijd niet meer langs de weg. In 1981 ben ik naar de Centrale Meldkamer te Driebergen gegaan en na verloop van tijd de kant van de automatisering opgegaan.
Thans ben ik werkzaam in het beheer van C2000 t.b.v. KLPD. (Radiocommunicatie netwerk)
Ben nu bijna 58 jaar en over 2 jaar mag ik de dienst verlaten.
Als ik terugkijk vind ik de 8 jaar die ik buiten zat nog altijd de mooiste tijd uit m’n bestaan, maar dat vind je vast niet zo raar als je het voorgaande gelezen hebt.

Ik weet niet zeker of ik nog meer foto’s heb van een 914. In die tijd maakte ik meer dia’s. Deze zitten thans opgeborgen in verhuisdozen i.v.m. onze verhuizing de komende maanden.
Daarna zal ik nog eens kijken of ik wat in voorraad heb.

Als de restauratie klaar is zou ik hem natuurlijk nog wel eens willen zien.

Hier nog een foto van een collega die gemaakt is op het terrein te Driebergen.
De 914-6 met roepnr 27 kun je ook nog net rechts van de audi zien staan.

Groeten,
Piet van D.




« terug


 
 
Copyright © Arno Wienands   |   Ontwerp: BerlothDesign